"УЧИТЕЛЬ ПОВИНЕН ВОЛОДІТИ МАКСИМАЛЬНИМ АВТОРИТЕТОМ І МІНІМАЛЬНОЮ ВЛАДОЮ ."
ТОМАС САС

пʼятниця, 20 травня 2016 р.

ХVІ Всеукраїнський конкурс учнівських робіт " Історія і уроки Голокосту"

   14-16 травня 2016 року в Пущі- Водиці, під Києвом, відбувся ХVІ Всеукраїнський конкурс учнівських робіт "Історія та уроки Голокосту" ім. І.Б. Медвинського , який проводив Український центр вивчення історії Голокосту  за підтримки  Евроазійського єврейського конгресу, Посольства Держави Ізраїль в Україні та німецької фундації  " Пам'ять,відповідальність та майбутнє".
Програма ХVІ Всеукраїнського  конкурсу учнівських робіт "Історія та уроки Голокосту" ім. І.Б. Медвинськогоhttps://drive.google.com/file/d/0B-hh0YQv3K67am95aG1PZWhSMHRMaExLRFU5LWNSN21BTkZj/view?usp=sharing

    На урочистому відкритті була присутня видатна російська письменниця,  правозахисниця, президент громадського Фонду " Холокост" Алла Гербер,яка звернулася до присутніх з вітальним словом, наголошуючи на актуальності та необхідності дослідження теми Голокосту, бо саме це спонукає суспільство замислитися над тим, що ми, люди, взагалі знаємо про себе. Не зважаючи на те, що нариси Алли Гербер під назвою " Я есть кто?" були опубліковані майже півстоліття тому, і на це питання шукали відповідь не лише письменниця, а й , як мінімум, два покоління її читачів, проте воно залишається актуальним і дотепер." Что мы , люди знаем о себе?Что с нами может сделать пропаганда?Во что геббельсовская пропаганда превратила немецкий народ?",- такі риторичні питання задавала аудиторії Алла Єфремівна, змушуючи слухачів замислюватися над  історичними паралелями нинішніх реалій.Адже головне завдання студій з історії Голокосту - це не лише збереження пам'яті, а й запобігання геноцидам у майбутньому.

Виступ Алли Гербер

    Цього року на конкурс було подано 70 робіт, 52 з них пройшли до фіналу і були допущені до захисту. Протягом двох з половиною днів свої роботи презентували учні з 14 областей різних регіонів України,а також школярі з Молдови та Білорусі.

     У складі журі ХVІ Конкурсу були : директор УЦВІГу Анатолій Подольский, вчитель-методист гімназії №11 м. Дніпродзержинська Олександра Козорог, науковий співробітник Музею історії м. Києва,відповідальний секретар Громадського комітету для вшанування пам'яті жертв Бабиного Яру Віталій Нахманович, співробітник УЦВІГу , відповідальний редактор часопису " Голокост і сучасність"Михайло Тяглий, координатор освітніх програм УЦВІГу Віталій Бобров, вчитель -методист СЗОШ №41 м. Чернівці Наталія Герасим, науковий співробітник Інституту української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського  НАН України Наталія Зіневич, директор музею Шолом -Алейхема Ірина Клімова та викладач Олександрійської гімназії м. Києва Наум Резніченко.
Анатолій Юхимович  Подольский з вітальним словом під час відкриття конкурсу

   Зазвичай рівень дослідницьких та творчих робіт, відібраних на конкурс дуже високий. На кожну роботубули написані рецензії. Крім того, окремо для учнів та вчителів Анатолій Подольский, Віталій Нахманович і Михайло Тяглий проводили заняття, на яких  навчали, як обирати теми для досліджень, аналізували типові помилки та давали рекомендації по використанню та оформленню використаних джерел та літератури.
      На занятті для вчителів старший науковий співробітник Національної академії наук України , гостьовий член журі сесії " Нацистський геноцид ромів", Наталія Зіневич презентувала першу поетичну збірку української ромської поетеси Рані Романі " Міре дрога мануша"( " Народе мій, до тебе я звертаюсь!").
Наталія Зіневич презентує книгу Рані Романі
     На виставці художніх робіт -переможців Конкурсу минулих років член журі художньої секції конкурсу, директор Музею Шолом- Алейхема, Ірина Клімова порадила, яких типових помилок варто уникати при виконанні та оформленні творчих робіт, та продемонструвала кращі взірці дитячих робіт, визначивши їхні переваги.
Ірина Клімова дає поради,як краще готувати художні роботи на конкурс
Художні роботи переможців  Конкурсу попередніх років

 Перегляд  фільму " Якшо ти виживеш. Історія Шмуеля Шило"( виробництва Яд Вашем) та вистави " Валіза" театрального колективу " Наш театр" не лише викликали у глядачів емпатію, а й спонукали до нових роздумів над способами та засобами поширення інформації про трагедію Голокосту серед більшого кола людей.

Вистава " Валіза"



   Дослідження з теми Голокосту неминуче викликають в учнів та їх керівників інтерес до  культури та традицій єврейського народу.Тому дуже доречною була виставка художніх робіт А.Фельдмана "На згадку про штетл", під час якої  Ірина Борисівна Клімова ознайомила відвідувачів з сакральною юдейською символікою, предметами побуту, розповіла про особливості  життя євреїв у маленьких містечках.Усі конкурсанти зазначали, що дана екскурсія  була  особливо цікавою та надзвичайно пізнавальною.

Виставка художніх робіт А.Фельдмана "На згадку про штетл"


Треба зазначити, що тематика дослідницьких та художніх робіт, що подаються на конкурс, з року в рік стає дедалі різноманітнішою.Це можна пояснити тим, що  досвід наукових керівників зростає з кожним новим навчальним проектом УЦВІГу, і в них особисто виникає потреба поглянути на історію Голокосту під новим кутом, розглянути нові, малодосліджені аспекти цієї теми, до чого вони залучають і своїх учнів. Крім того, зявляються і нові технічні можливості для презентації історичних досліджень не лише традиційним способом- у вигляді друкованих робіт, а й створення електронного продукту, який, завдяки мережі Інтернет, легше поширювати серед широкого загалу, і  який  викликатиме  більш  жвавий інтерес у сучасної молоді. 

Дуже оригінальною в цьому сенсі  була ідея учнів СЗОШ №41 м. Чернівці  Миколи Ілащука та Віктора Паскара, які  розробили інтерактивну карту " Депортація євреїв Буковини до Трансністрії". Ці ж хлопці подали на конкурс фільм про свого видатного земляка  Йозефа Шмідта "Голос, який зчарував світ". 

Микола Ілащук та Віктора Паскар (м. Чернівці)
           Учні Кам'янсько-Дніпровської гімназії " Скіфія"із Запоріжжя теж презентували фільм
" Єврейська історія Кам'янки-Дніпровської". Але перемогу одержали учні Первомайського НВК " ЗОШ №15- колегіум" Нотевський Євген, Ковбасюк Станіслав та Мячков Владислав з фільмом " Миттєвості історії євреїв Первомайська".Ця робота отримала схвальну рецензію та позитивні відгуки глядачів. Парадоксальним є те, що усі фільми презентувалися в секції літературних робіт, і цього року їх було, як ніколи, багато. І якщо тенденція до зростання кількості саме таких робіт буде зберігатися, то в наступні роки організаторам конкурсу доведеться відкривати окремо кінематографічну секцію. Ця ситуація  ще раз доводить, що усі 16 років свого існування конкурс " Історія і уроки Голокосту"  не стоїть на місці, а розвивається та змінюється з плином часу, і це  викликає  асоціативні  паралелі з історією розвитку Літературного товариства ім. Т.Г.Шевченко, яке менше, ніж за два десятиліття,досягло таких визначних успіхів у різних сферах українознавства, що було реогранізовано у Наукове- з окремими секціями.

Станіслав Ковбасюк, Владислав Мячков та Євгеній Нотевский

З кожним роком також зростає кількість та якість художніх робіт, представлених на конкурс. До картин та колажів цього року додалися інсталяції.Відомі біблейські сюжети, літературні твори та фільми з теми Катастрофи європейського єврейства лягли в основу триптіху" Украденное детство" учениці Первомайського НВК" ЗОШ № 15- колегіум" м. Первомайська Миколаївської області Єлізавети Савчак.

Роботи Лізи Савчак
Малюнок " Ціль" та супроводжуючий його вірш учня Скадовської ЗОШ№ 3, що на Херсонщині, Шаповала Іллі змусили усіх присутніх замислитися, яким чином сучасні компютерні ігри-"стрілялки" впливають на свідомість підлітків. Юний автор піднімає питання впливу комп'ютерних ігор на психологію дітей, адже комп'ютерні "стрілялки" дозволяють зробити вбивство психологічно прийнятнішим.Згадуючи  уроки Голокосту, цей вірш і малюнок виступають своєрідним  затереженням сучасній молоді.
Шаповал Ілля презентує свою роботу
Цікавим та несподіваним за висновками було дослідження учня Червоноградської гімназії, що на Львівщині, Шаршакова Богдана "  Історія руйнації єврейської общини нашого краю 
( Жовківщина, Сокальщина)". Хлопець  дізнався про землячку Денисюк Кароліну, якій було присвоєне звання Праведниця народів світу , і виявив, що її рідні не лише не вважають вчинок своєї матері та бабусі по прятунку єврейської родини чимось надзвичайним, а й ставляться до нього настільки байдуже, що навіть не зберегли саму нагороду. Хоча тему свого дослідження Богданові вдалося повністю розкрити, але при цьому у нього виникло набагато більше запитань, ніж було до початку роботи над темою.І тому хлопець по закінченню презентації своєї роботи, не чекаючи запитань конкурсантів, їхніх наукових керівників та журі, всупереч правилам конкурсу, сам звернувся з питаннями до аудиторії. Вогник пошуку, який запалює в учнях конкурс " Історія і уроки Голокосту", мотивує дітей  до подальшого поглибленого вивчення та осмислення теми Шоа.

Шаршаков Богдан під час церемонії нагородження учасників конкурсу
   Оригінальним було дослідження гімназисток з міста Осиповичі Могильовської області Республіки Білорусь Офіцерової Лінари та Крехталевої Єлізавети. Дівчата зробили детальний порівняльний аналіз по висвітленню теми Голокосту в підручниках Росії, України та Білорусі.
Цікавою для багатьох конкурсантів  була робота учнів Скадовської ЗОШ № 3 Клименка Руслана та Муралди Наміг Ідрис огли " Знаменитые цыгане, пострадавшие от геноцида во время Второй  мировой войны". Хлопці дослідили долі відомих ромів - Броніслави Вайс( Папуші),Матео Максимова,Жана Батиста Рейнхарда (Джанго), боксера Тролльмана. І хоча структура самої роботи викликала у рецензента  деякі зауваження, проте  слушні поради, які надали хлопцям члени журі, допоможуть в подальшому як вдосконалити саму роботу, так і підвищити рівень майбутніх досліджень з даної проблематики. А що ці дослідження  будуть продовжуватись, немає сумніву, оскільки, як виявилось в процесі написання конкурсної роботи, в одного з хлопчиків є ромське коріння , і вже на зміну загальній мотивації дослідження теми нацистського  геноциду ромів прийшла особиста.
Клименко Руслан з роботою про долі знаменитих ромів, які занавали утисків від нацистів
Зупинимося докладніше на роботі секції «Доля ромів на теренах окупованої України під час Другої світової війни». Кількісний склад даної секції, на відміну від попередніх років, зростає – цього року в ній взяли участь сім конкурсантів з Волинської, Миколаївської, Полтавської, Харківської та Херсонської областей країни. На жаль, поки що зберігається тенденція відсутності саме ромських учнів, які б представляли дослідницькі або мистецькі роботи на тему трагедії власного народу. Але сподіваємося, що розширення аудиторії конкурсу в майбутньому призведе до подолання цього «неправильного правила». Щодо тематики наданих на конкурс та представлених для захисту робіт, можна помітити, що, з одного боку, вона розширюється – автори намагаються висвітлити як регіональні та місцеві особливості геноциду ромів на теренах окупованої України, так і звернути увагу на такі окремі важливі аспекти цієї теми, як історія геноциду у особистісному вимірі, стратегії виживання та намагання чинити спротив політиці вбивств, прослідкувати місце расизму в ідеології нацизму, що уможливило дискримінацію та врешті решт убивство ромів. З іншого боку, виявляється, що багато наукових керівників уникають обирати з учнями дослідження тематики геноциду ромів через те, що начебто на цю тему доступно надто мало історичних джерел та наукової літератури. Це дійсно так, але останніми роками ситуація змінюється. У зв’язку з цим хочеться привернути увагу колег до окремого вебсайту Українського центру вивчення історії Голокосту, що спеціально присвячений геноциду ромів окупованої України – www.romagenocide.com.ua – який перетворився на потужній ресурс з даної теми та містить бібліографію, повнотектові версії статей, книжок, аудіо- та відеоматеріали про геноцид ромів на теренах окупованої України.    

Роботу захищає Марія Маркелова (Миколаївська ЗОШ № 29, тема роботи «Доля ромів (циган) Очаківського повіту (Губернаторство «Трансністрія») в роки окупації»).

Роботу захищає  Кушнерик Ольга (м. Миколаїв , тема роботи : "Трагічна доля ромів та інших народів під час Другої світової війни на території Миколаївської області")


Захист роботи Макарук Катерини (Ратнівська ЗОШ № 2 ім. М.Заліпи Волинської області, тема роботи: «Трагедія євреїв та ромів Ратнівщини в роки нацистської окупації».)

Використання свідчень очевидців при написанні роботи " Трагедія євреїв Ратнівщини в роки нацистської окупації" 


Роботу захищає Ірина Лобко (Полтавська гімназія № 21, тема роботи «Доля ромів у часи Другої світової війни»).



Переможці секції «Доля ромів на теренах окупованої України під час Другої світової війни»
1 місце
- Маркелова Марія
Назва роботи: «Доля ромів (циган) Очаківського повіту (Губернаторство «Трансністрія» в роки окупації (1941-1944 рр.)». м. Миколаїв, Миколаївська загальноосвітня школа № 29. Керівник: Мороз Євген Олександрович.

2 місце
- Макарук Катерина
Назва роботи: «Трагедія євреїв та ромів Ратнівщини в роки нацистської окупації». Смт. Ратне, Волинська область. Загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня № 2 смт. Ратне ім. М.Заліпи. Керівник: Зінчук Наталія Петрівна.

3 місце
- Лобко Ірина. Назва роботи: «Доля ромів у часи Другої світової війни». Полтава, Полтавська гімназія № 21. Керівник: Посмітна Світлана Василівна.

Гідно представили на конкурсі Республіку Молдову з літературними роботами на тему Шоа  Іфтодій Арина ( м. Бєльци) та Лука Анастасія (м. Келерашь) . Арина написала художнє оповідання на основі реальної історії про оркестр зі скрипок, господарі яких загинули в Аушвіцу,а їхні музичні інструменти продожують мандрувати світом і нагадувати про страшну трагедію, що сталася з їхніми власниками. 

Іфтодій Арина  з оповіданням " Следы судеб на скрипках"
Тема порятунку євреїв в роки Голокосту розглядалася у кількох роботах. Найбільш цікавим, на мій погляд, було дослідження " Эвакуация и бегство во внутренние районы СССР во время Второй мировой войны", яке здійснила учениця ЗОШ № 9 м. Дружківка Донецької області Шейко Анжела.
Шейко Анжела ( м. Дружківка Донецької області)

Приємно відзначити, що наша рідна Миколаївщина була представлена на конкурсі досить потужно.З різних міст області було представлено 14 робіт,7 з них стали призерами.
І місце

 Літературні роботи:- Нотевський ЄвгенВідеофільм «Миттєвості історії євреїв Первомайська». м.Первомайськ, Первомайський НВК «ЗОШ І-ІІ ст. № 15 – колегіум». Керівник – Сизова Анна Володимирівна.
Художні роботи:
- Савчак ЄлізаветаЦикл інсталяцій на тему: «Украденное детство». Складається з трьох окремих робіт: 1) «Лестинца Якова» для обреченных»; 2) «Узри во мне человека!»; 3) «По ту сторону зла...». м.Первомайськ, Первомайський НВК «ЗОШ І-ІІ ст. № 15 – колегіум». Керівник: Сизова Анна Володимирівна
Нотевський Є., Савчак Є., Сизова А.В.
 Вже згадана вище Маркелова Марія  Назва роботи: «Доля ромів (циган) Очаківського повіту (Губернаторство «Трансністрія» в роки окупації (1941-1944 рр.)». м. Миколаїв, Миколаївська загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня № 29. Керівник: Мороз Євген Олександрович.Секція: «Доля ромів на теренах окупованої України під час Другої світової війни»
Михайло Тяглий вручає нагороду Маркеловій Марії

  ІІ місцеГорбачова ВікторіяНазва роботи: «Єврейські землеробські колонії Миколаївщини: від заснування до подій Голокосту». м. Миколаїв, Миколаївська загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня № 29. Керівник: Грицюк Лариса Анатоліївна.
Художні роботи:
- Піскун ЮліяМалюнки: «Життя триває», «Ми не можемо мовчати», «Біль пам’яті». м. Миколаїв, Загальноосвітня школа № 53. Керівник: Данилова Катерина Михайлівна

ІІІ місце 
Художні роботи:
- Данілова ГаннаКомпозиція: «Осмислення Голокосту». Малюнки: «Діти і Голокост. Депортація», «Діти і Голокост. Приниження». с. Новокостянтинівка Братського району Миколаївської області, Новокостянтинівська ЗОШ І-ІІІ ст. Керівник: Більченко Олена Вікторівна.
- Данілова Олена
Малюнки: «Сторінками щоденника Анни Франк». с. Новокостянтинівка Братського району Миколаївської області, Новокостянтинівська ЗОШ І-ІІІ ст. Керівник: Більченко Олена Вікторівна.

Усі учасники отримали  грамоти та нагороди у вигляді літератури,відеоматеріалів, репродукцій картин на тему Катастрофи.

На церемонії закриття конкурсу був присутнім Надзвичайний та Повноважний  Посол Держави Ізраїль в Україні пан Еліав Бєлоцерковські.

Посол Держави Ізраїль в Україні пан Еліав Бєлоцерковскі звертається до учасників конкурсу

         Хтось із мудрих сказав, що " Життя - це не те , що прожито, а те , що запам'яталося".Конкурс учнівських робіт " Історія і уроки Голокосту", безумовно, один з найяскравіших і незабутніх моментів для усіх , хто до нього причетний,- і організаторів,і членів журі, і учнів-конкурсантів , і вчителів- наукових керівників. Щороку цей конкурс збирає у Києві  дітей з різних куточків України, Молдови, Білорусі, сприяючи об'єднанню однодумців, і вихованню нового покоління, яке здатне мислити критично, бути стійким до упереджень та пропаганди.

Учасники XVІ конкурсу учнівських робіт " Історія і уроки Голокосту"ім. І.Б.Медвинського"

Переможці художньої та літературної секцій Х конкурсу учнівських робіт " Історія і уроки Голокосту" з членами журі та науковим керівником(зліва направо:  Єлізавета Савчак, Віталій Нахманович, Ірина Клімова, Євгеній Нотевський, Анна Сизова)
Співавтори фільму " Миттєвості історії євреїв Первомайська", переможці літературної секції Х конкурсу учнівських робіт " Історія і уроки Голокосту"ім. І.Б. Медвинського",
Мячков Владислав та Ковбасюк Станіслав.





2 коментарі:

  1. Вітаю. Чудова перемога. Другий рік - перше місце. Наше невелике місто має талановитих учителів та учнів. Подальших успіхів.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Ларисо Вікторівно, дякую за вітання! Але трохи внесу поправку. В минулому році на конкурсі " Історія та уроки Голокосту " ім . І.Б. Медвинського" мої учні просто були фіналістами. А перше місце -то я отримала разом з Десятовим Дмитром Леонідовичем за нашу спільну методичну розробку веб-квесту" 18.05- право на пам'ять" на конкурсі, присвяченому річниці депортації кримських татар.

      Видалити