понеділок, 17 жовтня 2016 р.

Українці у військових формуваннях держав Об’єднаних Націй у роки Другої світової війни. «Українське питання» на Ялтинській та Потсдамській конференціях. Ціна війни.

Тема: Українці у військових формуваннях держав Об’єднаних Націй у роки Другої світової війни. «Українське питання» на Ялтинській та Потсдамській конференціях. Ціна війни.                
Мета: охарактеризувати участь українців у військових формуваннях держав Об’єднаних Націй у роки Другої світової війни, проаналізувати вирішення «українського питання» на Ялтинській та Потсдамській конференціях, визначити, яку ціну мала війна для українців; розвивати вміння аналізувати та узагальнювати історичний матеріал, удосконалювати навички розв’язання  тестових завдань; виховувати в  учнів національну самосвідомість.
Очікувані результати                                                                                                                                  Після цього уроку учні зможуть:                                                                                             
          - характеризувати участь українців у військових формуваннях держав Об’єднаних Націй у роки Другої світової війни;                                                                          
            - оцінювати значення Ялтинської та Потсдамської конференцій для України;         
           - висловлювати власні думки щодо наслідків війни для України та внесок українців        у перемогу;
       - розв’язувати тестові завдання з теми у форматі ЗНО.                                                                                               
Основні поняття та терміни: Об’єднані Нації, «українське питання», Перемога.
Обладнання: підручник
Струкевич О.К., Романюк І.М., Дровозюк С.І.. Історія України: підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл.( рівень стандарту, академічний рівень ). – К.: Грамота,2011.–320с.),відеопроектор,роздатковийматеріал, атласи.                                                   

Тип уроку: комбінований урок.  

                                                      Хід уроку

 І. Організаційний момент ( слайд 1-2)

І. Актуалізація опорних знань учнів
Вправа « Стрічка часу».
На дошці прикріплена стрічка часу « 1939-1944 рр». Завдання групам: співвіднести події та візуальні джерела з датами , позначеними на стрічці.
Клас поділяється на три групи.
І група отримує набір світлин та плакатів, які повинна закріпити під стрічкою часу навпроти дати події, яка відображена в даному візуальному джерелі.
ІІ група отримує набір табличок за назвами подій 1939-1944 р, які повинна закріпити навпроти відповідної дати вверху стрічки.
ІІІ група отримує набір понять,які були характерними для того, чи іншого року війни, і які необхідно закріпити на стрічці в зазначений рік.
Результати роботи обговорюються усім класом( слайд 3-27)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Із визволенням території України від окупантів війна для українців не закінчилася. У складі армій Радянського Союзу та військових формувань держав Об’єднаних Націй українці продовжували боротися з нацизмом до повного завершення Другої світової війни. Одним з тих, хто встановив прапор Перемоги над рейхстагом був українець Олексій Берест. А 2 вересня 1945 р., коли на борту американського лінкора “Міссурі” було підписано Акт капітуляції Японії представниками цієї країни, США, Китаєм, Великою Британією та СРСР, від радянської сторони його підписав українець з Уманщини генерал-лейтенант Кузьма Дерев’янко.
Про внесок українського народу в перемогу Об’єднаних Націй над нацизмом та ціну, яку заплатив наш народ за Перемогу, піде мова на сьогоднішньому уроці.
    IV. Вивчення нового матеріалу
1.      Участь українців у військових формуваннях держав Об’єднаних Націй у роки Другої світової війни
   Найбільше  українців нараховувалося у тих військових з’єднаннях, що формувалися в Україні, або тих, які компактно поповнювалися за рахунок її людських ресурсів. Так до  лав Червоної армії з українських територій було мобілізовано більше 6 млн. осіб. Однак значна розпорошеність українців у світі та входження українських територій до складу сусідніх СРСР держав сприяла тому, що багато з них призивалося в армію з поза меж України.
1)Робота з картою. Давайте пригадаємо,які  українські території до початку Другої світової  війни знаходилися в складі сусідніх  з Радянським Союзом держав. (слайд 28)

2)Завдання: Прослухайте повідомлення . Визначте кількість українців та причини їх участі у військових формуваннях Польщі та Чехословаччини( слайд 29)
 Виступ учня. Участь українців у військових формуваннях Польщі та Чехословаччини.
120 тис. українців воювали проти Вермахту у складі Війська Польського. Переважно це були польські громадяни, які походили з Галичини та Волині, що входили до міжвоєнної Польщі. У  І піхотній дивізії ім.Тадеуша Костюшко 20% складали українці. Крім того, на польській службі перебували кілька десятків ветеранів українських армій 1917–1920 рр. Ці офіцери також захищали Польщу в 1939 р. Після поразки Польщі у 1939 р. українці продовжили воювати у складі польських збройних сил під радянським і британським командуванням. Вступаючи до польських формувань в СРСР, українці рятувались від загибелі в ГУЛАГ. З цієї ж причини 11 тисяч закарпатських українців пізніше вступили до 1-го Чехословацького армійського корпусу під командуванням Людвіга Свободи.17 вересня 1939 р. східний кордон Польщі перетнула Червона Армія. Так у Другу світову війну вступили радянські українці.
      3)Завдання: Прослухайте повідомлення . Визначте кількість українців, які воювали у військових формуваннях Канади та США. З’ясуйте, як українці Канади та США сприйняли початок війни, як уряди цих країн відреагували на погляди українців?

Виступ учня. Участь українців у військових формуваннях Канади та США.
Найчисельніша українська діаспора в Канаді неодночасно сприйняла початок війни: в середовищі прорадянського українства панували антигітлерівські настрої, в націоналістичних колах сподівалися, що розвиток подій створить можливість відновити українську державність.
Урядові кола Канади не могли байдуже ставитись до заяви деяких представників ОУН, які поділяли пронімецьку орієнтацію. З міркувань національної безпеки канадські спецслужби потурбувалися про відповідний контроль над українською меншістю. Після нападу нацистів на Польщу й оголошення Великобританією війни Німеччині деяких осіб української громади, звинувачених у нелояльності, ув’язнили в канадські трудові табори.
Коли ж Канада стала членом антигітлерівської коаліції, українці дістали широкий доступ до її Збройних Сил. За різними джерелами в канадській армії служило від 35 до 50 тис. українців (11,4% канадських українців). Вони проходили службу як на американському континенті, так і в Гонконгу, де втрати серед них досягли 34% від загальної кількості. В Канадському батальйоні, який боронив Гонконг, українці становили відсоток, що в 4 рази перевищує відсоток, який вони становлять в числі населення Канади.
Ставлення державної адміністрації США до тієї частини американських українців, які сповідували радикальні націоналістичні погляди, також було негативним. Однак значна частина українців, що мешкала в США, добровільно рекрутувалась в різні служби американської армії. Близько 40 тис. американців українського походження воювали в тихоокеанському регіоні, в малій Азії, Північній Африці, Європі, брали участь в поставках до СРСР по ленд-лізу, брали участь в операції «Оверлорд» і, нарешті, зустрілися з своїми земляками-українцями на Ельбі в 1945 р.


4) Завдання: Прослухайте повідомлення . Визначте кількість українців, які воювали у військових формуваннях в складі Великої Британії та Франції. Як називалися українські військові формування в складі Великої Британії та Франції? Що спонукало уряди цих держав залучати українців до своїх армій?
Виступ учня. Участь українців у військових формуваннях Великої Британії та Франції.
Британський уряд також прохолодно сприймав визвольні тенденції в українському русі, по-перше, засуджуючи терористичний характер дій українських націоналістів проти польських владних структур, а по-друге, небезпідставно підозрюючи співробітництво Німеччини та ОУН. Однак Англія, а разом з нею і Франція своєрідно розігрували українську карту. Так, в інформації нацистської політичної розвідки від 3 березня 1940 р. говорилось «З початку війни активізувалася діяльність ворожих держав стосовно Радянського Союзу. Вони приділяють цьому питанню підвищену увагу, висунули лозунг звільнення від іга Москви й усіма засобами намагаються залучити на свій бік представників його народів. Активність Парижа та Лондона виявляються наприклад, у створенні «українського легіону» у Франції та національних частин кавказців у армії Вейгана».
Все ж, яку б гру не вели політики, британські та французькі українці виявили неабиякий патріотизм по відношенню до нової батьківщини. Після нападу Німеччини на Францію українство, яке гуртувалось навколо Українського Народного Союзу (УНС), виявило бажання зі зброєю в руках захищати французьку землю. Лише через канцелярію УНС в Парижі заявили про своє бажання воювати 7000 українців. 5 тис. з них, визнаних придатними, в складі «Іноземного Легіону» брали участь у всіх великих боях за Фландрію, під Седаном, над Сомою (травень 1940 р.), над Сеною, Марною, Луарою, Соною (червень 1940 р.).
Статус окремих підрозділів у таборі французького руху Опору отримали, три українські формування – курінь ім. І.Богуна, курінь ім. Т.Шевченка та підрозділ поручика Круковського. Два перші сформовані в 1941–1942 рр. як українські батальйони «шуцманшафту», в складі 30 піхотної дивізії СС були кинуті проти «макі» і в серпні 1944 р. перейшли на їхній бік. До відділу поручика Круковського належали ті, хто втік з частин української дивізії «Галичина», яка навесні-влітку 1944р. проходила підготовку у Франції.
Підсумок: Отже, під час Другої світової війни значна кількість українців (у Війську Польському – 120 тис., у армії США – 80 тис., військах Британської імперії – 45 тис., французьких військах – 6 тис. і т.д.) боролася на боці Об’єднаних Націй та зробила вагомий внесок в розгром ворога на різних континентах світу. ( слайди 28-29)





2.    «Українське питання» на Ялтинській та Потсдамській конференціях
? Де і коли було зроблене дане фото? Хто на ньому зображений?( слайд 31)

?- Пригадайте, коли розпочала роботу Ялтинська та Потсдамська конференції? Які питання вони мали вирішити?
     Наближення завершення війни все гостріше ставило на порядок денний питання про повоєнний устрій Європи і світу. Його розв’язанню  були присвячені Ялтинська і Потсдамська конференції, де зібралися лідери США, Англії і СРСР.          Рішення конференцій стосувалися і України.
Завдання. Ознайомтеся з текстом та трьома реченнями дайте відповідь на питання : Як ви оцінюєте значення для України Ялтинської і Потсдамської конференції?
 ( Роздатковий матеріал)  «Українське питання» на Ялтинській та Потсдамській конференціях
    Наближення війни до завершення вимагало від учасників антигітлерівської коаліції вирішення важливих міжнародних питань. Ці питання обговорювалися на:
1. Кримській міжнародній конференції, що відбулася в Ялті 4-11 лютого 1945 р. В ній взяли участь глави урядів СРСР (Й. Сталін), США (Ф. Рузвельт) та Великої Британії (В. Черчілль).
2.Потсдамській міжнародній конференції, що відбулася 17 липня – 2 серпня 1945 р. Делегацію СРСР очолював Й. Сталін, CШA репрезентував Г. Трумен, який став президентом після смерті у квітні 1945 р. Ф. Рузвельта, а Велику Британію спершу представляв В. Черчілль, а потім лідер лейбористів, які перемогли на парламентських виборах, – К. Еттлі.
     На Ялтинській конференції, яку разом із наступною Потсдамською конференцією українські історики назвали «сестрами Великої Перемоги»,    вирішувалося і українське питання.
     У Ялті для України з’явилась надія на остаточне узгодження лінії радянсько-польського кордону. «Велика трійка» постановила, що «східний кордон Польщі має проходити вздовж «лінії Керзона» з відхиленнями від неї у деяких районах від п’яти до восьми кілометрів на користь Польщі».
     Крім того, було вирішено скликати міжнародну конференцію для створення ООН 25 квітня 1945 р. в Сан-Франциско.
     7 лютого 1945 р. В. Молотов запропонував включити в число членів-засновників ООН Україну, Білорусію й Литву. Він підкреслив, що ці республіки «зазнали найбільших жертв у війні та були першими територіями, на які вдерлися німці». Ф. Рузвельт і У. Черчілль у принципі погодилися з цим, але обмежили кількість республік до двох. Наступного дня (8 лютого) А. Іден заявив, що Великобританія і США «підтримують СРСР у тому, щоб серед первинних членів організації були дві радянські республіки».
    Саме в Ялті 11 лютого й було вирішено «Великою трійкою» включити в число фундаторів ООН Україну й Білорусію. Керівники США й Англії вперше зафіксували їх міжнародний статус.
     У Потсдамі СРСР вдалося умовити союзників визнати його кордони  станом на 22 червня 1941 р. (з деякими змінами на користь Польщі). Так, в складі СРСР залишилася Бессарабія та Північна Буковина (згідно з пактом про ненапад та договором про дружбу і кордони з Німеччиною – 1939 р.).
    Отже, ці дві конференції мали важливе значення для України.

 Відповіді уч
нів супроводжуються слайдами 32-33.

3.Ціна Перемоги
Наслідком зіткнення двох тоталітарних режимів - Гітлера та Сталіна - стали небачені жертви як серед військових, так і серед цивільного населення України; територія між Карпатами і Доном перетворилася, за висловом американського історика Тімоті Снайдера, на «криваві землі».
Завдання:   Перегляньте  відеоролик «З щоденника Олександра Довженкою. Ціна війни» та ознайомившись з  текстом підручника  (п.5с. 64-65),  заповніть  таблицю і оцініть наслідки війни для українців.( слайди 34-35)
Наслідки війни для населення України
Людські втрати
Матеріальні втрати


                                                                                                                                 





            V. Узагальнення та систематизація знань                                                                  1)Бесіда(слайд36)                                                                                                                                            1.Чим була обумовлена участь українців у збройних формування Об’єднаних Націй?
       2.Як ви оцінюєте значення для України Ялтинської і Потсдамської конференції?                          3.Яким був внесок українців у розгром нацизму?

 2)Робота з тестовими завданнями.( презентація № 2,роздатковий матеріал)

 
VIПідсумки уроку
Українці та вихідці з України перебували у військових з’єднаннях Польщі (120 тис.), США (до 80 тис.), Канади (до 45 тис.), Франції (до 5 тис.). З різних причин українці воювали і по інший бік: у військах Німеччини (до 250 тис.), Румунії (до 24 тис.), Угорщини (до 20 тис.), Словаччини (до 2 тис.), Хорватії (1,5 тис.). Для українців воєнні дії не   припинилися  8 травня, а продовжувалися щонайменше до 2 вересня 1945 р.
Сукупні демографічні втрати українців і громадян України інших національностей упродовж 1939 –1945 років наразі оцінюються у 8–10 млн осіб. Україна в результаті Другої світової війни зазнала матеріальних втрат у розмірі понад 45% від збитку усього СРСР.
Позитивним надбанням для України по завершенню Другої світової війни стало надання їй статусу співзасновниці ООН, що було визнанням внеску Українського народу у перемогу над нацизмом і зміцнення миру в усьому світі. Україна в числі перших підписала Статут i ввійшла в групу з 51 держави-засновниці ООН. Фактор багаторічного членства України в ООН позитивно вплинув на процес міжнародного визнання її незалежності в 1991 році.
Ще одним позитивним моментом було те, що по закінченню війни українські землі вперше за багато століть були зібрані в межах однієї держави. Це заслуга наших дідів! І нинішньому поколінню варто пам’ятати, якою дорогою ціною українському народові далося здійснення мрії про Соборність, а тому ми сьогодні зобов’язані докласти всіх зусиль для збереження цілісності Української держави в її існуючих кордонах.

VII. Домашнє завдання                                                                                                              Опрацювати параграф 6 п.2-5, матеріали з теми, розміщені в учнівській спільноті; відповідати на питання 5-8 с.70.

                                         Список джерел та літератури
1. 10 фактів про Україну в Другій Світовій або уроки для нащадків. - [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://vsviti.com.ua/ukraine/3750
2. 02.08.1945 – завершилася Потсдамська конференція лідерів «Великої трійки». –   [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://territoryterror.org.ua/uk/resources/calendar/details/?newsid=488
3.Історія України. Тест 39. Україна під час Другої світововї війни ( 1939-1945 рр.).- [Електронний ресурс] .- Режим доступу: http://izno.com.ua/istoriya-ukrayini-test-39-ukrayina-pid-chas-drugoyi-svitovoyi-viyni-1939-1945-rr/
4. Кудряченко А. Ялтинська конференція держав Великої трійки і вихід України на міжнародну арену.- Журнал «Віче».- №5, березень 2015.- [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.viche.info/journal/4623/
5. Пометун О. І. Історія України: підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл.:  рівень стандарту, академічний рівень / О. І. Пометун, Н. М. Гупан. – К.: Освіта, 2013. –  с.6-57.
6. Про методичні рекомендації до відзначення 70-ї річниці завершення Другої світової війни. Лист МОН № 1/9-410 від 31.08.15 року. - [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/47723/
7. Струкевич О.К., Романюк І.М., Дровозюк С.І.. Історія України: підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл.( рівень стандарту, академічний рівень ). – К.: Грамота, 2011. – с.8-65.
8. Українська Друга світова. Відео «Вічна слава Героям! Україна у Другій світовій війні».- [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ww2.memory.gov.ua/video/
9. Українська Друга світова. Інографіка.- [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ww2.memory.gov.ua/infografika/
10. Фото і плакати з Інтернету.

        

3 коментарі: