неділя, 4 грудня 2016 р.

Правова вікторина для учнів 9-х класів

Відповідно до затверженого Кабінетом міністрів плану заходів з проведення у 2016 році Всеукраїнського тижня права з 5 по 9 грудня  у навчальних закладах буде проведений Всеукраїнський урок “Права людини” з нагоди проголошення Загальної декларації прав людини.Також у навчальних закладах буде організовано і проведено тематичні заходи інформаційного, освітнього та виховного характеру, книжкові виставки, презентації видань про права людини та іншої літератури правового змісту.Вашій увазі пропонується методична розробка правової вікторини для учнів 9-х класів. Її можна використати для проведення позакласниго заходу з правознавства як у готовому вигляді, так і як основу для розробки власного сценарію.Буду рада, якщо мої ідеї стануть комусь в нагоді.

Правова вікторина для учнів 9-х класів

Мета: розвивати пізнавальний інтерес учнів до вивчення курсу правознавства, формувати правове мислення ,виховувати  правову культури, усвідомлення цінності прав та свобод людини і громадянина.
Обладнання:  виставка  літератури з правової тематики,  картки із завданнями, комп’ютер, відеопроектор .
Форма проведення: вікторина.
Учасники: учні  9-х класів , журі- учні 10-11 класів,вчителі правознавства, ведучі, глядачі.
                                                           Хід заходу.
Ведучий І. Доброго дня, шановні учасники, журі та  гості!
В нашій школі в рамках Всеукраїнського тижня права проводиться вікторина для юних правознавців - учнів 9-х класів. З правовими питаннями ми стикаємось щодня. Наші повсякденні вчинки часто мають правову оцінку. Право, закони супроводжують людину протягом її життя. Щоб уміло і правильно користуватися своїми правами і добре виконувати свої громадянські обов'язки, не порушуючи прав і законних інтересів інших громадян, необхідно знати закони, а також вміти застосовувати ці знання у житті.    Сьогодні ми дізнаємося,які знання з правознавства отримали учні нашої школи, чи  здатні вони застосовувати теоретичні знання для розв’язання завдань, які поставить перед ними доросле життя. Набуті на уроках правознавства вміння і навички юні правознавці продемонструють, відповідаючи на запитання вікторини. Усім бажаю успіхів!
Ведучий ІІ .В правовій вікторині беруть участь  команди трьох дев’ятих класів. Частину завдань вони отримали заздалегідь у вигляді домашнього завдання. Після кожного конкурсу журі оголошуватиме  результати глядачам та командам. Кожна команда може отримати додаткові бали за активну участь своїх вболівальників у Конкурсі глядачів. По закінченню вікторини журі визначить переможців, але усі  команди отримають дипломи та нагороди за активну участь. Маю честь представити членів журі ( учні 10 і 11 класів-переможці шкільного етапу олімпіади з правознавства, вчителі правознавства - імена та прізвища).
Ведучий І. Запрошуємо команди на сцену! ( називає команди, які по черзі виходять на сцену для вітання).
Перший  конкурс  « Знайомство». ( Команди отримали випереджальне домашнє завдання, тому вони виступають на сцені вже з готовими номерами).
Завдання: підготувати презентацію своєї команди та  вітання своїм суперникам-учасникам вікторини. ( максимально 5 балів).
Ведучий ІІ. Конкурс « Розминка». Командам  необхідно  відповісти на ряд запитань. Час на роздуми 1 хвилина.(Кожна вірна відповідь – 2 бали).
Запитання. :
1. Здатність особи своїми діями здійснювати права та обов’язки – це …(дієздатність).
2. Як називається основний документ про права дитини? (Конвенція ООН про права дитини).
3. Хто в Україні є головою держави? (Президент).
4. До якого органу треба звертатись в разі порушення  прав людини? ( Суд).
5.  Особа, що вчинила правопорушення. (Правопорушник).
6.  Із якого віку людина може брати участь у виборах? (18р.)
7. Автор музики Державного Гімну України? (М. Вербицький).
8. Який   розділ Конституції України містить   права людини та громадянина? ( ІІ розділ « Права, свободи та обов'язки людини і громадянина»).
9. Фізична особа, правовий статус якої обумовлений її належністю до громадянства певної держави. (Громадянин)
10. Передбачене кримінальним законом суспільно небезпечне, винне, каране діяння, що посягає на суспільні відносини, які охороняє закон. (Злочин)
11. Міра державного примусу, що застосовують судові органи до осіб, які вчинили злочин. (Покарання)
12. Умисні дії, що грубо порушують громадський порядок і виражають явну неповагу до суспільства. (Хуліганство)
13. Державний озброєний орган виконавчої влади, який захищає життя, здоров'я, права і свободи громадян, власність, природне середовище, інтереси суспільства і держави від протиправних посягань. (Поліція)
14. Хто підтримує державне обвинувачення в суді? (Прокурор)
15. Державний орган, що має повноваження здійснювати правосуддя. (Суд)
16. Певні правила соціальної поведінки людини. (Мораль)                                         17. Чи є громадянином України дитина, яка народилася на території України від осіб без громадянства, котрі постійно проживають в Україні? (Так)
18. Який правовий документ з'явився 1710 року і відіграв важливу роль в історії українського державотворення? (Конституція Пилипа Орлика)
19. До якого віку, згідно з Конвенцією про права дитини, людину вважають дитиною? (До 18 років)
20.Закінчіть фразу візантійського імператора Юстиніана: «Єдина держава, єдина церква, єдиний ...» (закон).
 Ведучий І. Конкурс «Правозахисники». Завдання 1. В Загальній декларації прав людини ( 1948 р.) зазначено, що всі люди народжуються вільними і рівними у своїх правах. Забезпечення прав і свобод особи , їх практичної реалізації є тим критерієм , за яким оцінюється рівень демократичного розвитку держави.
А чи можливе, на вашу думку , досягнення повної рівності між людьми? Відповідь обґрунтуйте( максимально 5 балів).
Ведучий ІІ.    Завдання 2. Визначте, у яких із запропонованих ситуацій має місце порушення прав людини:
а) міліціонери затримали на вулиці підлітка і не повідомили його батькам про факт затримання;
б) в результаті сімейної сварки чоловік завдав побоїв дружині;
в) хлопець не поступився місцем в автобусі старенькій бабусі;
г) хулігани відібрали на вулиці у хлопця мобільний телефон;
ґ) співробітник адміністрації міста образив громадянина, який прийшов до нього на прийом;
д) поліцейський  під час затримання підозрюваного завдав йому тяжких тілесних ушкоджень, які не відповідають характеру небезпеки з боку підозрюваного;
е) два хлопця побилися між собою і завдали каліцтва один одному;
є) невідомі викрали з гаражу автомобіль.( За кожну правильну відповідь по 1 балу)
Ведучий І. Конкурс глядачів. Кожна група отримала завдання підготувати агітплакат «Не порушуй закон!». (Конкурс оцінюється максимально у 5 балів, які зараховуються на рахунок команди, за яку вболівають). Запрошуємо вболівальників продемонструвати виготовлені плакати!
Ведучий ІІ. Як бачимо, кожна команда має вірних вболівальників. Плакати просто чудові! А глядачам-вболівальникам  кожної команди  необхідно пройти ще одне випробування - пояснити , як вони розуміють вислів Уїнстона Черчіля  : «Демократія - це найгірша форма правління, але нічого кращого людство поки-що не придумало». (Максимально 5 балів).
Усього Конкурс глядачів - максимально 10 балів.
Ведучий І.  Конкурс « Юридична консультація». Завдання 1.Перегляньте відеоролик зі спогадами очевидця депортації кримських татар Енвера Мухтарова.


Спираючись на сучасні міжнародні акти з прав людини, проаналізуйте, які права були порушені під час депортації кримськотатарського народу в  травні 1944 р.
( Максимально -5 балів)
Ведучий ІІ. Завдання 2. Перегляньте фрагмент з кінофільму « Місце зустрічі змінити не можна» ( уривок з 00:00хв. до 01:05 хв.). 


Яке правопорушення здійснив персонаж на прізвисько Кірпіч? Визначте  вид юридичної відповідальності за це правопорушення.( Максимально -5 балів)
Ведучий І. Поки журі підводить підсумки роботи команд та підраховує бали, пропонуємо командам та вболівальникам переглянути жартівливий відеоролик, який студія « Мамахохотала» та компанія « Ліга: Закон» підготували до Дня юриста, що відзначався в Україні 8 жовтня,  « Це так схоже на юриста…». Увага на екран!

Ведучий ІІ: У кожного з нас є права, і ми повинні добре знати їх, щоб захистити себе, якщо хтось наші права порушує. І юристом для цього бути не обов’язково. Але кожному з нас варто знати не лише свої права, але й обов’язки. Прагнучи відстояти свою свободу,ніколи не утискайте свободу інших. Незабаром вам відповідати за життя нашої країни. Ви своїми знаннями, своєю працею маєте доводити свою любов до держави, робити кращим завтрашній день для усіх її жителів . Хочеться вірити, що ви зробите це гідно, щоб кожен міг би з гордістю сказати: «Я – громадянин України».  А зараз надається підсумкове слово журі!
Виступ журі. Визначення переможців вікторини, нагородження команд-учасниць.
Ведучий І.
Ось і завершилась вікторина для юних правознавців. Дякуємо командам і вболівальникам за участь. До нових зустрічей! Нехай у кожного з вас все буде добре!( Звучить пісня гурту « Океан Ельзи « Все буде добре»)

Джерела та література:
1.Виховний захід, присвячений до міжнародного Дня захисту прав людини.
« Наші права - щасливе майбутнє» . - [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
http://dymyne-nov-school.edukit.kr.ua/news/id/54/vn/
2.«Місце зустрічі змінити не можна»/фрагмент/- [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=tLxLqcSwydk
3. Наровлянський О.Д.Правознавство ( практичний курс): Підручн. для 9 кл. загальноосвіт. навч.закл.-К.: Грамота, 2009.
4. «Не має прав без обов’язків». Виховний захід. - . - [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.refmaniya.org.ua/vichovn-zachodi/vichovniy-zach-d-ne-ma-prav-bez-obov-yazk-v
5.Спогади депортованого: «Нас висилали зі згорілого будинку» /- [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ua.krymr.com/a/26763807.html
6.«Это так похоже на юриста…»-жартівливе вітання до Дня юриста [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=fP9vB_7rKP0





1 коментар:

  1. Електронний ресурс "Де починаються права людини": уроки історії та сучасні підходи. Педагогам в допомогу http://sfi.usc.edu/lessons/%D0%B4%D0%B5-%D0%BF%D0%BE%D1%87%D0%B8%D0%BD%D0%B0%D1%8E%D1%82%D1%8C%D1%81%D1%8F-%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%B0-%D0%BB%D1%8E%D0%B4%D0%B8%D0%BD%D0%B8-%D1%83%D1%80%D0%BE%D0%BA%D0%B8-%D1%96%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%97-%D1%96-%D1%81%D1%83%D1%87%D0%B0%D1%81%D0%BD%D1%96-%D0%BF%D1%96%D0%B4%D1%85%D0%BE%D0%B4%D0%B8

    ВідповістиВидалити