вівторок, 18 грудня 2018 р.

Громадянська освіта .10 клас.Практичне заняття «Розв’язання конфліктів у школі. Вчимося вирішувати проблему».


Тема: Практичне заняття «Розв’язання конфліктів  у  школі. Вчимося вирішувати проблему».
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть аналізувати конфлікти,що трапляються у школі/класі; ефективно розв’язувати конфліктні ситуації  чи уникати конфлікту ще на стадії його назрівання.
Тип уроку:
урок застосування знань, умінь, навичок.
Форма уроку: робота в групах.
                                         Перебіг уроку.
І. Оргмомент.
ІІ. Активізація пізнавальної діяльності учнів.
Ми завершуємо вивчення теми «Людина у соціокультурному просторі». Пригадайте, що ви дізналися нового під час вивчення цієї теми, чому навчилися? ( Що таке суспільство, у чому суть багатокультурності, що таке інклюзія і толерантність, що таке конфлікти і якими є способи їх вирішення, яку роль відіграє комунікація в житті людини тощо)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Перегляд відеоролика «Притча про взаємодопомогу»

Запитання для обговорення:
• Як можна схарактеризувати поведінку людей на початку відео? (Вони боролися один з одним)
• Як люди розв’язали конфліктну ситуацію? (Через співробітництво.)
• Як вони змінилися після цього?( Люди усвідомили,що співпраця корисна для кожного з них)
• Як змінився світ навколо них? ( Світ заграв яскравими барвами, став сонячним)
    Отже, щоб жити у мирі та злагоді з оточуючими, досягати успіху,  в наш час дуже важливо вміти працювати у команді, активно спілкуватися і ефективно вирішувати конфлікти, які неминуче виникатимуть у процесі взаємодії.
 Саме на сьогоднішньому уроці   ми навчимося  визначати конструктивні способи виходу з конфліктних ситуацій,
, які трапляються під час освітнього процесу, та реалізовувати їх на практиці. 

 ІV. Етап застосування знань, умінь, навичок.
 Модуль1.
Усі ми маємо досвід участі у конфліктах, і для багатьох із нас він не завжди був позитивним. Успіх в управлінні конфліктами неабияк залежить від поведінки його учасників. У цьому процесі важливо не концентрувати увагу на сторонах конфлікту чи його перебігу, а бачити перспективу розв’язання проблеми.
?- Пригадайте, які способи  вирішення конфлікту вам відомі?
1)Конкуренція - активна боротьба за власні інтереси.
2) Відступ - відхід від відповідальності.
3) Компроміс – вироблення рішення,що  влаштує обидві сторони.
4) Пристосування – пристосування слабкішої сторони до позицій і вимог сильнішої сторони.
5)Консенсус – досягнення одностайної згоди.
  ?- На які групи , залежно від  способу вирішення,  поділяються конфлікти?  (деструктивні або конструктивні).
 ?-  Які із способів подолання конфлікту є ефективними, які –ні? (
Є два успішних способи вирішення конфлікту - компроміс та консенсус. Наслідком деструктивного зіткнення є незадоволення однієї або обох сторін підсумком зіткнення, руйнування відносин, образи, нерозуміння. Важливо, щоб усі сторони спільно шукали вихід із ситуації і відкрито обговорювали суперечливі питання.)

Модуль 2.  Дійсно, конфлікт - явище неминуче і багатопланове. Не можемо  ми запобігти і шкільним конфліктам.  Вони  можуть виникнути з нічого: через найменше  непорозуміння, різницю в  поглядах ,  стиль  одягу,  успіхи в навчанні. Відбувається це перш за все тому, що дітям, а особливо підліткам, властиво все перебільшувати, спрощувати, доводити «дорослість» і свій вплив.
     Кожна конфліктна ситуація унікальна. Вона має свої передумови, явні і неявні, своїх учасників і індивідуальні способи вирішення.
    Спробуємо розглянути і обговорити можливі способи вирішення  конфліктів,які періодично трапляються у кожному навчальному  закладі,щоб знайти успішний спосіб виходу із конфліктної ситуації.

Крок І. Конфлікт « Учень-учитель».
 
Переглянемо  відео.    
     
Звична ситуація, коли учень приходить не готовий до уроку, переросла в конфлікт. Але все могло статися інакше.
Завдання:
 ?- Чи можна було уникнути цього конфлікту? Спробуйте запропонувати, як можна було вирішити вже існуючий конфлікт. Змоделюйте конструктивне рішення конфлікту. ( Робота в групах. Після того, як групи запропонували свій варіант розв’язання проблеми ,  проводиться загальне обговорення і визначається найбільш конструктивний спосіб вирішення даного конфлікту)

Крок ІІ. Конфлікт «Учень -  учень - вчителька».
Часто й густо у школі виникають конфлікти між учнями,  які з’ясовують свої стосунки чи вербально, чи силою. Розглянемо один із таких випадків.
 Групи отримують роздатковий матеріал :
Сергій  і Славко навчаються у 8 класі. Сергій  високий і сильний, але навчається на середньому рівні. Славко маленький і хворобливий, але навчається на «відмінно» і є переможцем учнівських олімпіад з ряду предметів. Одного разу на уроці фізики вчителька біля дошки наполегливо пояснювала  Сергієві кілька разів спосіб  розв’язання задачі.
Славко, який нудився, не витримав і вигукнув: «Олено Іванівно, не витрачайте часу на цього дурня, давайте розв’язувати інші задачі!»
Вчителька погодилась: «Дійсно, Сергію, сідай!Прийдеш після уроків, поясню тобі окремо». Але після уроків Сергій пішов не до вчительки, а підстеріг за школою Славка. Зустріч хлопців завершилася бійкою.

Завдання:
?- Чи можна було уникнути цього конфлікту? Спробуйте запропонувати, як можна було вирішити вже існуючий конфлікт. Змоделюйте конструктивне рішення конфлікту.
( Робота в групах. Після того, як групи запропонували свій варіант розв’язання проблеми ,  проводиться загальне обговорення і визначається найбільш конструктивний спосіб вирішення даного конфлікту)

Крок ІІІ. Булінг.
Розглянемо ще одну проблему  шкільного життя, про яку зараз   у суспільстві  почали говорити відверто.  Це шкільний булінг. Що визнаєте про це явище?
Це соціальна проблема всього світу, на жаль, є вона і в Україні.
? -Чим булінг відрізняється від звичайних конфліктів?
 Булінг суттєво відрізняється від інших конфліктів саме тим, що  це тривалий процес знущання над жертвою, який найчастіше проявляється або у активних формах фізичного приниження, або пов’язаний зі свідомою ізоляцією скривджених.
Булінгу може зазнати кожна дитина у школі, але жодна дитина не заслуговує на таке ставлення. Тому кожен з нас має володіти навичками протидії булінгу. І зараз разом ми виробимо певний план протидії.

Завдання для 1 групи:  Як розпізнати, що  дитина зазнає булінгу по її поведінці та ставленню до неї інших дітей?
Жертви булінгу   полохливі, вразливі, замкнуті й соромливі; вони часто тривожні, невпевнені в собі, нещасні, мають низьку самоповагу; вони часто не мають жодного близького друга та успішніше спілкуються з дорослими, ніж із однолітками; якщо це хлопчики, вони можуть бути фізично слабшими за своїх ровесників. Ці діти переживають важкі емоції — почуття приниження та сором, страх, розпач і злість. Такі учні іноді просто бояться ходити до школи.

Завдання для 2 групи:  Як допомогти жертві булінгу?
Допомогти жертві булінгу  інколи досить просто. Перше, що  можна зробити, — не підтримувати тих, хто знущається. Наше  ставлення має бути таким, щоб ініціатори булінгу відчули, що ми  не погоджуємося з тим, що відбувається.
-Якщо ми бачимо, що з когось насміхаються, то можна допомогти йому вийти з цієї ситуації,  підтримавши увагою, посмішкою,добрим словом. Люди, яких ображають, часто почуваються самотніми — треба допомогти їм відчути, що вони не одні.
- Також треба про факти булінгу повідомити дорослого, до якого маєте найбільше довіри( батькам, вчителю, шкільному психологу тощо).
-Можна обговорити це  з однокласниками, знайти серед них тих, кому теж нестерпно це спостерігати: вас має бути більше і разом ви зможете підтримати тих, хто страждає від боулінгу.

Завдання для 3 групи: Що робити, якщо жертвою булінгу стали ви?
Перше – це намагатися будь-за-що зберігати спокій. Спостерігати за колективом і виявити  агресора. З ним варто спілкуватися на самоті і спробувати з’ясувати позицію під час переговорів.
-Якщо це з якихось причин неможливо, треба звернутися до дорослих. Просити про допомогу не соромно, а логічно і стратегічно обґрунтовано. Так вважають психологи.
-Якщо булінг виявляється в соціальній ізоляції , то треба знайти альтернативне коло спілкування поза школою. Треба шукати друзів по інтересам – у музичній чи художній школі, спортивній секції тощо.

Висновок:  Якщо ви стали свідками булінгу чи його жертвою, обов’язково постарайтесь  припинити це,  а коли не виходить —  зверніться за допомогою до вчителів, близьких , друга, психолога.  

V. Підсумковий етап.
   Отже, що ж таке конфлікт? Добро чи зло?
Відповіді на ці питання криються в способі вирішення напружених ситуацій. Якщо проаналізувати шляхи успішного вирішення наведених конфліктних ситуацій,то можна визначити спільне і скласти алгоритм дій, які сприятимуть конструктивному вирішення конфліктів. Позначимо його ще раз:
·        Перше, що корисно зробити, коли проблема назріла, це заспокоїтись.
·        Другий момент –  аналіз ситуації без упереджень.
·        Третім важливим пунктом є відкритий діалог між конфліктуючими сторонами, вміння вислухати співрозмовника, спокійно викласти свій погляд на проблему конфлікту.
·        Четверте, що допоможе прийти до потрібного конструктивного підсумку - виявлення спільної мети, способів вирішення проблеми, що дозволяють до цієї мети прийти.
·        Останнім, п'ятим пунктом, стануть висновки, які допоможуть уникнути помилок у спілкуванні і взаємодії в майбутньому.

VІ. Рефлексія.
1. Які завдання ми вирішували на сьогоднішньому практичному занятті?
2. Які ми знайшли відповіді?   «За можливості треба розв’язувати конфлікти на основі співпраці  або шукати компроміс».
3. Наскільки добре я опанував/опанувала матеріал?
4.Де я зможу це  використати/ застосувати ?

VІІ. Домашнє завдання. Повторити матеріали з теми « Людина в соціокультурному просторі», підготуватися до уроку узагальнення.




2 коментарі: